Haiku 2022-12-22-17:29-17:42

Från Svenska Dikter
Hoppa till navigeringHoppa till sök


1

lassemaja

inte haja klyk

inte heller hans byk

2

inte heller hans byk

såväl som lassemajs tyk

går att motstå

3

går att motså

all världens frestelser

för sista hajen

4

för sista hajen

som ätit sista fisken

fattar fortf ingenting

5

fattar fortf ingenting

öl som vatten

är öl vatten?

6

är öl vatten?

frågade fyllot

drack 20:e glaset

7

drack 20:e glaset

däckade vintertid

alltför sent

8

alltför sent

drack upp alla haven

inte mätt

9

inte mätt

kan ja få din skvätt?

lätt som en plätt

10

lätt som en plätt

om den va gjord av blod

och inte eter

11

och inte eter

sätter stopp

för lilla lasse

12

för lilla lasse

är världen en lek

och han spelar cowboy

13

och han spelar cowboy

men resten är nordbor

slutat skratta

14

slutat skratta

för längesen

bortglömd

15

bortglömd

vanhelgad

har kvar låtsasvän

16

har kvar låtsasvän

satan i egen hög person

bara då han vågar skrika

17

bara då han vågar skrika

för han vet att

alla sluta lyssna

18

alla sluta lyssna

kan du inte ha

ett vitt år

19

ett vitt år

snö på midsommar

mot alla odds

Källa / Läs mer[redigera]

från japanska wikipedia (google translate) om haiku:

"Prosody

The five-seven-five rhythm is an important element of haiku . [6] When the five part is six or more syllables, or the seven part is eight or more syllables, it is called "jiyori . " [6]

for example

Basho : It's night, I hear the rain in the washbasin

The format is 8-7-5, with the first 5 characters being 8 characters longer. There are also works that do not fit into the 5-7-5 format, such as those that are short on characters or that span multiple lines .

On the other hand, there is free-form haiku , in which each verse is the same , and there are those who argue that haiku is not a fixed-form poem . [6]"

ja-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/俳句?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

.

The guiding principle for thinking about the limits of extra characters is the two-tone, one-beat, four-beat theory proposed by Doi Mitsutomo (1922 ) and established by Bekku (1970) . [12] [13] This theory regards one tone as an eighth note, and maintains the four-beat rhythm of 8-8-8-8-8-8 by adding 3-1-3-1-1 rests to the 5-7-5-7-7 mora of tanka .

If we follow this principle, the limit for haiku is 24 syllables, and for tanka it is 40, which far exceed the prescribed number of 17 and 31 syllables.

ja-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/字余り?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp

.


Also, in March 2006 , Nao Hashimoto gave a keynote speech at the Modern Haiku Association Youth Division Study Group entitled "The Present of Seasonal Words: The Transition and Creation of Their True Meanings, and Their Future," in which he raised the issue that "the original role of seasonal words and seasonal themes is to bring out diachronic / synchronic poetic functions, not to restrict freedom like a yoke." In this way, haiku poets who have turned their attention to non-seasonal and free ryutemitsu (free verse) have generally considered the role of seasonal words more deeply than those who have turned their attention to seasonal fixed forms.

.

In non-Japanese haiku, there is an opinion that 17 syllables is too many words, and there is a movement to try to compose haiku with fewer syllables in order to pursue conciseness.


av Etletlien (ris och ros)


Lägg till din kommentar
Svenska Dikter välkomnar alla kommentarer. Om du inte vill vara anonym kan du registrera eller logga in. Det är gratis.